پایا چیست ؟

پایا چیست ؟

آنچه در این مطلب می خوانید

همیشه استفاده از روش‌های سریع و مطمئن برای انتقال پول مورد توجه کاربران قرار می‌گیرد. یکی از این روش‌ها استفاده از سامانه پایا است که امکان انتقال وجه با مبالغ بالا و کارمزد پایین را فراهم آورده است. اما سامانه پایا چیست و چطور کار می‌کند؟

 

معرفی سامانه پایا

سامانه پایا یکی از بهترین گزینه‌ها برای انتقال وجه در کل ۲۴ ساعت شبانه روز است. این روش که کارمزد بسیار پایینی دارد به مشتریان بانک این امکان را می‌دهد تا به تعداد بالا مبالغ انبوه را به حساب دیگران واریز کنند. درواقع معنی کلمه پایا، سامانه پایاپای الکترونیک است.

این سامانه قابلیت انتقال مبالغی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان را با استفاده از شماره شبا فراهم نموده است. کاربرد اصلی این سامانه پرداخت‌های انبوه بین‌بانکی در دفعات متعدد است. به‌عنوان‌مثال افرادی که می‌خواهند به‌صورت تکی یا گروهی مبلغی را به حساب فرد دیگری واریز کنند از سامانه پایا استفاده می‌کنند.

شرکت‌ها یا سازمان‌هایی که قصد پرداخت حقوق کارکنان خود را دارند به بانک موردنظر مجوز می‌دهند تا هر ماه در تاریخ مشخص شده؛ پرداخت‌ها به‌صورت اتوماتیک بدون نیاز به مراجعه به بانک انجام شوند. حتی امکان پرداخت اقساط نیز با استفاده از سامانه پایا وجود دارد. به‌طورکلی حواله‌های بین‌بانکی بدون نیاز به مراجعه حضوری به بانک در تاریخ‌های مشخص شده، توسط حواله پایا جابجا می‌شوند.

 صاحبان حساب به بانک این اجازه را می‌دهند تا حواله‌ها را در سیستم ثبت کنند و پس از پردازش آن‌ها، مبلغ مورد نظر را برای بانک مقصد ارسال نمایند. با استفاده از سامانه پایا می‌توان به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی نمود که امکان انتقال وجه در آینده نیز وجود داشته باشد.

سقف انتقال پایا چقدر است؟

انتقال وجه با پایا تا چند سال پیش تنها ۱۵ میلیون تومان بود. اما در سال ۱۴۰۰ این مبلغ افزایش پیدا کرد. این مبلغ در حال حاضر ۱۰۰ میلیون تومان است. بنابراین افرادی که از سامانه پایا استفاده کنند، می‌توانند در طول ۲۴ ساعت، ۱۰۰ میلیون تومان را از حسابی به حساب دیگر واریز نمایند. امکان انتقال پول بین دو بانک متفاوت و یک بانک واحد با استفاده از حواله پایا وجود دارد.

بیشتر بخوانید : سقف ساتنا و پایا چقدر است؟

زمان واریز حواله پایا

انتقال وجه پایا 4 بار در شبانه روز انجام می‌شود.

  1. چرخه اول ساعت ۳:۴۵ بامداد
  2. چرخه دوم ۱۰:۴۵ دقیقه صبح
  3. چرخه سوم ۴۵: ۱۳ دقیقه بعد ازظهر
  4. چرخه چهارم ۱۸:۴۵ عصر

افرادی که از سامانه پایا استفاده کنند، درخواست‌های خود را به سامانه پایا ارسال می‌کنند. پس از ثبت و بررسی درخواست، حواله موردنظر در چرخه انتقال بعدی به حساب مقصد واریز می‌گردد. به‌عنوان‌مثال اگر شما ساعت ۹ صبح، مبلغی را پایا کنید، در چرخه انتقال بعدی یعنی ۱۰:۴۵ دقیقه به حساب مقصد واریز می‌شود.

 

بیشتر بخوانید : پایا در روزهای تعطیل

 

نکته: دقت داشته باشید که این قانون برای درخواست‌هایی قابل اجرا است که حداقل ۴۵ دقیقه قبل از شروع سیکل بعدی، ثبت شده باشند. بنابراین اگر شما ساعت ۱۰:۱۵ دقیقه صبح مبلغی را به حساب فرد دیگری واریز کنید، باید منتظر باشید تا ساعت ۱۳:۴۵ دقیقه به حساب مقصد واریز شود. درصورتی‌که حواله پایا پیش از پایان ساعت کاری بانک صادر شود در همان روز به حساب مقصد واریز می‌گردد. اما در صورتی که از مدت زمان چرخه انتقال پایا گذشته باشد، پرداخت به ابتدای ساعت کاری روز بعد موکول می‌شود.

در سامانه پایا، انتقال پول در روزهای تعطیل و جمعه هم امکان‌پذیر است. اما در هر ساعتی که شما دستور پرداخت را ثبت کنید، انتقال فقط ساعت ۱۳:۴۵ بعد از ظهر انجام می‌شود و در صورتی که بعد از این ساعت دستور پرداخت را صادر کرده باشید در اولین روز کاری بعدی و ساعت ۳:۴۵ صبح پول به حساب مقصد واریز می‌شود. چرخه انتقال سامانه پایا در فصل‌های مختلف تغییر می‌کند. بنابراین بهتر است قبل از انتقال وجه به بخشنامه‌های بانک مرکزی و تاریخ هم توجه داشته باشید.

سیکس واریز پایا در طول روز

کارمزد انتقال سامانه پایا چقدر است؟

انتقال وجه با استفاده از سامانه پایا دارای کارمزد است. البته این سامانه تا سال ۱۳۹۹ به‌صورت رایگان مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما از دی ماه این سال به بعد بانک مرکزی ستور داد تا برای واریز‌های گروهی و تکی نیز از مشتریان بانک کارمزد دریافت شود. در حال حاضر کارمزد حواله‌های پایای تکی و گروهی با یکدیگر تفاوت دارد. همانطور که در ادامه مشاهده می‌فرمایید، این مبلغ به شرح زیر است.

  • کارمزد حواله پایای تکی یک صدم درصد از کل تراکنش تا سقف ۲۵۰۰ تومان است. یعنی اگر ۱۰ میلیون تومان را در یک حواله پایا ارسال کنید.1000 تومان باید به‌عنوان کارمزد پرداخت نمایید. اما اگر ۵۰ میلیون تومان را با استفاده از سامانه پایا انتقال دهید. کارمزد تراکنش ۵۰۰۰ تومان خواهد بود. از آنجا که این مبلغ از سقف ۲۵۰۰ تومان بیشتر است. شما باید همان ۲۵۰۰ تومان را پرداخت کنید.
  • کارمزد حواله پایای گروهی برای هر تراکنش ۱۰۰ تومان است. ین مبلغ از حساب مبدأ کسر می‌گردد. بنابراین اگر روزانه ۱۰ حواله بین‌بانکی از طریق پایا ثبت کنید. بدون در نظر گرفتن مبلغ هر حواله پایا، ۱۰۰۰ تومان از حساب موردنظر کسر می‌گردد.

انواع حواله پایا کدم‌اند؟

حواله پایا این امکان را فراهم می‌کند تا مشتریان بانک‌های گوناگون به بانک اجازه دهند در زمان‌های معین، مبالغ معینی را از حساب آن ها برداشت کند و به حساب دیگران واریز نماید. این حواله دارای دو نوع واریز مستقیم و برداشت مستقیم است.

واریز مستقیم پایا

روش وم یا واریز مستقیم پایا به‌صورت تکی و گروهی انجام می‌شود و از آن برای پرداخت اقساط، قبوض، حقوق کارمندان و … استفاده می‌شود.

برداشت مستقیم

برداشت مستقیم یا بم نیز یکی دیگر از انواع حواله‌های پایا است که در زمان‌های معینی مبلغی را از حساب سازمان‌های دیگر یا حساب اشخاص دیگر به حساب مشتریان واریز می‌کند. این حواله باید به‌صورت توافقی آن هم در شعب بانک به‌صورت رسمی ثبت شود. یعنی هر دو طرف باید به‌صورت مکتوب درخواست خود را به بانک ارائه کنند و اجازه برداشت مستقیم را به بانک بدهند.

نحوه انتقال وجه پایا

انتقال وجه پایا به دو صورت حضوری و اینترنتی انجام می‌شود. با دریافت شماره شبا، شما می‌توانید به‌صورت حضوری به بانک مراجعه کنید و فرم انتقال وجه با حواله پایا را تکمیل کرده و مبلغ مورد نظر را در چرخه‌های انتقال پایا به حساب دیگران واریز نمایید. از طرف دیگر می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن‌های بانکی، موبایل بانک و اینترنت بانک نیز در سامانه پایه و مبالغ بالایی را جابجا نمایید. برای انجام این روش حتماً باید شماره شبا داشته باشید و در این سامانه‌ها ثبت نام نمایید.

دریافت شماره شبا برای انتقال وجه پایا

برای دریافت شماره شبا و استفاده از سامانه پایا، می‌توانید از خدمات مطمئن و سریع سایت بانکیار استفاده نمایید. ما در سایت بانک یار از طریق تبدیل شماره کارت به شبا و تبدیل شماره حساب به شبا به شما این امکان را می‌دهیم تا در عرض چند ثانیه، شماره شبا حساب خود را دریافت کنید. به این ترتیب می توانید مبالغی بالاتر از ۵۰ میلیون تومان را در چرخه‌های انتقال وجه پایا به حساب دیگران واریز نمایید.

کلام آخر

برای اینکه یک پاسخ ساده به سوال پایا چیست بدهیم، می‌توانیم بگوییم که یک حواله بین‌بانکی است که کارمزد کمی دارد و می‌تواند به شما کمک کند با سرعت بالا مبالغی تا ۱۰۰ میلیون تومان را به‌صورت اینترنتی به حساب دیگران واریز نمایید. این سامانه چهار چرخه انتقال دارد و با شماره شبا کار می‌کند. کارمزد انتقال وجه پایا یک صدم درصد کل مبلغ تراکنش و تا سقف ۲۵۰۰ تومان است.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا