ساتنا چیست ؟

ساتنا چیست؟

آنچه در این مطلب می خوانید

یکی از مشکلاتی که برای جابجایی پول با روش‌های قدیمی مانند کارت به کارت وجود داشت، پایین بودن سقف انتقال بود که سامانه ساتنا توانست آن را برطرف کند. اما سامانه ساتنا چیست و چه کار مهمی انجام می‌دهد؟

معرفی سامانه ساتنا

در کشور ما با استفاده از روش‌های مختلف مانند کارت به کارت، واریز از طریق خودپرداز و مراجعه حضوری به بانک‌های مختلف، می‌توان مبالغ متفاوتی را از حسابی به حساب دیگر انتقال داد. اما اکثر روش‌ها به خاطر اینکه سقف انتقال وجه پایینی دارند، چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرند. یکی از روش‌هایی که با استفاده از آن می‌توان انتقال وجه‌های کلان را انجام داد، روش ساتنا است که امکان انتقال مبالغی بالاتر از ۵۰ میلیون تومان را با استفاده از شماره شبا میسر نموده است.

سامانه ساتنا یا همان سامانه تسویه ناخالص آنی، در شبکه بانکی ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد. حواله ساتنا در سال‌های اخیر جایگزین مناسبی برای چک‌های رمزدار بین بانکی شده است. در این سامانه اصلی‌ترین اطلاعات بانکی که مورد استفاده قرار می‌گیرد، شماره شبا است. با استفاده از شماره شبا بانک‌های گوناگون، کاربران می‌توانند حداکثر تا نیم ساعت پس از ثبت نمودن درخواست، مبالغی بالاتر از ۵۰ میلیون تومان را به حساب مقصد واریز نمایند.

سامانه ساتنا

سقف انتقال ساتنا چقدر است؟

سقف انتقال ساتنا یکی از سوالاتی است که ذهن کاربران را به خود مشغول می‌کند. در واقع باید بگوییم که سامانه ساتنا سقف انتقال وجه ندارد. زیرا اگر کاربران به صورت حضوری به بانک مراجعه کنند، بدون محدودیت می‌توانند مبالغ کلان مالی را انتقال دهند. اما به دلیل اینکه کشور ما برای مقابله با پول شویی قوانین خاصی دارد، بدون ارائه اسناد و دلیل، انتقال مبالغ کلان امکان‌پذیر نیست. بنابراین مشتریان بانک‌های گوناگون برای جابجا کردن مبالغی بیشتر از ۲۰۰ میلیون تومان، حتماً باید اسناد و دلایل محکمی ارائه کنند تا بتوانند از طریق سامانه ساتنا این کار را انجام دهند.

انتقال مبالغی بالاتر از ۲۰۰ میلیون تومان هم فقط به صورت حضوری و در شعب بانک امکان پذیر است. اما در صورتی که کاربران بخواهند با استفاده از روش‌های آنلاین و اینترنتی در سامانه ساتنا پول جابجا کنند، می‌توانند ۱۰۰ میلیون تومان را به راحتی به حساب دیگران واریز نمایند. در صورتی که کاربران و مشتریان بانک، رمز توکن داشته باشند، می‌توانند به صورت آنلاین تا ۲۰۰ میلیون تومان را هم جابجا کنند. در نهایت به صورت ماهانه سقف انتقال وجه با سامانه ساتنا ۳ میلیارد تومان است.

 

بیشتر بخوانید : سقف ساتنا و پایا چقدر است؟

 

کارمزد ساتنا چقدر است؟

احتمالاً حالا که می‌دانید ساتنا چیست، می‌خواهید بدانید کارمزد ساتنا یا مبلغی که باید برای استفاده از این سامانه پرداخت کنید، چقدر است؟

دو صدم درصد از کل مبلغ تراکنش به عنوان کارمزد در سامانه ساتنا از کاربران کسر می‌شود. سقف کارمزد ساتنا ۲۵ هزار تومان است. به عنوان مثال اگر فردی بخواهد ۸۰ میلیون تومان را با استفاده از سامانه ساتنا به حساب فرد دیگری جابجا کند، بایستی ۱۸۰۰۰ تومان به عنوان کارمزد بپردازد. چنانچه فردی بخواهد مبلغی بالاتر حدود ۲۰۰ میلیون تومان را در سامانه ساتنا جابجا کند، بر اساس این قانون باید ۴۰ هزار تومان به عنوان کارمزد بپردازد.

 اما به خاطر سقف کارمزد ۲۵ هزار تومانی، همه افراد فقط ۲۵ هزار تومان به عنوان کارمزد پرداخت می‌کنند و این یکی از مزایای استفاده از سامانه ساتنا و شماره شبا است. چرا که با افزایش مبلغ قابل انتقال، کارمزد انتقال به صورت پلکانی افزایش پیدا نمی‌کند.

زمان انتقال ساتنا

زمان واریز ساتنا با توجه به ساعات کاری بانک از ۸ صبح تا ۱۴ بعد از ظهر، تنظیم می‌شود. بنابراین افرادی که بخواهند با دریافت شماره شبا از سامانه ساتنا برای انتقال پول استفاده کنند، همه روزه می‌توانند از ساعت ۸ صبح تا ۱۴: ۳۰ این کار را انجام دهند. زمان واریز ساتنا نیز حداکثر نیم ساعت پس از ثبت حواله است. در صورتی که انتقال وجه در روزهای تعطیل رسمی و جمعه انجام شود، مبلغ انتقالی در ابتدای صبح روز کاری بعد به حساب مورد نظر واریز می‌شود.

کارمزد و زمان انتقال ساتنا

نحوه انتقال پول با سامانه ساتنا

نحوه ثبت حواله ساتنا به دو طریق امکان‌پذیر است.

روش حضوری

مشتریان بانک‌های مختلف می‌توانند از طریق مراجعه حضوری به شعب بانک و تکمیل فرم انتقال وجه ساتنا این کار را انجام دهند. برای تکمیل فرم حتماً باید شماره شبای مقصد را داشته باشند تا درخواست آن ها برای ثبت در سامانه ساتنا مورد پذیرش قرار بگیرد.

روش اینترنتی

روش دیگر ثبت اینترنتی حواله ساتنا است. مشتریانی که موبایل بانک یا اینترنت بانک داشته باشند، می‌توانند با استفاده از این برنامه‌ها مبالغی بیشتر از ۵۰ میلیون تومان را از طریق سامانه ساتنا و شماره شبا انتقال دهند.

دریافت شماره شبا برای سامانه ساتنا

در صورتی که بخواهید با استفاده از سامانه ساتنا مبالغ بالایی را جابجا کنید، حتماً باید شماره شبا داشته باشید. دریافت شماره شبا نیز روش‌های متعددی دارد که یکی از راحت‌ترین آن ها دریافت اینترنتی شماره شبا از سایت بانکیار است.

برای انجام این کار کافی است وارد سایت بانکیار شوید و از طریق تبدیل شماره حساب به شبا یا تبدیل شماره کارت به شبا، این شناسه ۲۴ رقمی را به دست آورید.

محاسبه شماره شبا کار بسیار ساده‌ای است. شما می‌توانید با پرداخت مبلغی اندک حدود ۱۲۵۰ تومان به صورت آنلاین، بدون مراجعه به شعب بانک و صرف زمان و هزینه زیاد، شماره شبا هر یک از حساب‌های خود را به دست بیاورید.

سایت بانکیار دارای نماد اعتماد الکترونیک است و به شما این امکان را می‌دهد تا به راحتی برای خود و سایر اطرافیانتان شماره شبا بگیرید. جهت دریافت شماره شبا از سایت بانکیار، باید ابتدا در این سایت عضو شوید و پنل کاربری بسازید. اگر نمی‌خواهید ساعت‌ها در بانک منتظر بمانید و می‌خواهید خیلی سریع بدون دغدغه مبالغ کلان مالی را از بانکی به بانک دیگر انتقال دهید، سایت بانکیار به راحتی این کار را برای شما انجام می‌دهد.

کلام آخر

ساتنا یکی از روش‌های متنوع انتقال وجه در سیستم بانکی ایران است. این سامانه به مشتریان بانک‌های مختلف این فرصت را می‌دهد تا مبالغی بیشتر از ۵۰ میلیون تومان را ظرف مدت دو ثانیه تا ۳۰ دقیقه به حساب دیگری واریز نمایند. این سامانه با استفاده از شماره شبا کار می‌کند و بهترین انتخاب برای جابجایی مبالغ بالا در دفعات کم است. کارمزد سامانه ساتنا 0.02 درصد کل مبلغ و در تمام بانک‌های کشور قابل استفاده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا